Album recensie: Maddie & Tae - Start Here

Maddie & Tae - Start Here

Release – 28 Augustus 2015
Platen label – Big Machine Records

Madison Marlow en Taylor Dye, beter bekend als Maddie & Tae, verbaasden de countryliefhebbers vorig jaar met 'Girl in a Country Song', een geestige parodie op bro-country acts als Luke Bryan en Florida Georgia Line. Bijkomend voordeel was dat het ook nog eens een heel pakkend nummertje was dat niet begon te vervelen nadat iedereen uitgelachen was. Met de EP 'Maddie & Tae', die jongstleden november verscheen en naast 'Girl...' nog drie tracks bevatte, bewezen ze dat ze geen 'one hit wonder' waren, en dat doen ze nu opnieuw met hun debuutalbum 'Start Here'. Degelijke pop-country met verrassend weinig studio-opsmuk en teksten vol tienerromantiek. Logisch, want de dames hebben zelf nog maar net hun eindexamen achter de rug.

maddie tae start here 2015

Alle vier de nummers van de EP keren hier terug. 'Sierra' is daarvan de meest opvallende track, een behoorlijk venijnig wraaknummer over het mooiste en gemeenste meisje van school. Ze heeft weliswaar een hart van goud, maar dat hangt aan een kettinkje om haar nek. En de meiden hebben zo'n pesthekel aan haar dat ze zich er bijna schuldig over voelen: 'It might not be Christian to be wishing what I'm wishing', zingen ze. 'I hope that I'm around when you get knocked up or knocked down', volgt daar even later op. En ik geloof dat het inderdaad niet echt Christelijk is om openlijk te hopen dat een meisje ongewenst zwanger raakt, hoe onsympathiek ze verder ook is. Het is duidelijk grappig bedoeld en het is zo ongeveer het meest pakkende nummer, maar de tekst gaat mij net even te ver.

Op dit minpuntje na is 'Start Here' als gezegd een degelijk album met een vrij gelijke verdeling tussen romantische ballads ('Fly', 'After the Storm Blows Through', 'Downside of Growing Up') en gezellige feestnummers ('Girl...', 'Shut Up And Fish', 'Your Side of Town'). De nummers op zich zijn niet echt opvallend en kunnen best een wat scherper randje gebruiken, maar de zang van de dames is zo aanstekelijk dat dit niet echt een bezwaar is. Ze zijn er nog niet, maar geef Maddie & Tae de tijd en ze kunnen tot Dixie Chicks-niveau stijgen.

Official | iTunes | Bol.com | Amazon | Google Play | Facebook | Twitter

Video's Maddie & Tea

­