Album recensie: Midland EP

Geschreven door

Afbeeldingsresultaat voor midland ep cover

Midland EP

Release – 28 Oktober 2016

Platen label – Big Machine Label Group

We zouden natuurlijk geen New Country heten als we zo nu en dan geen nieuwe artiest of band zouden introduceren. Drie vrienden uit Texas vormen de band Midland, een harmonieuze band om in de gaten te houden. Midland is niet alleen opgemerkt door de Rolling Stone, als veelbelovende band, maar ook door Big Machine Label Group (Taylor Swift, Florida Georgia Line, Rascal Flatts, Tim McGraw), die ze meteen een platencontract aanboden. Hoewel het gelijknamige debuut EP al sinds oktober verkrijgbaar is, krijgt de band nu wat wrijving met de single ‘Drinkin’ Problem’.

Midland bestaat uit zanger Mark Wystrach, gitarist Jess Carson en bassist Cameron Duddy. De harmonieuze sounds van de band doet denken aan dat van The Eagles en traditionele country muziek uit de ‘good ol’ days’. De naam is ontstaan naar aanleiding van Dwight Yoakam’s nummer ‘Fair to Midland’, met wie de band ook op tour is geweest. Als dat niet goed genoeg is, zijn ze ook nog eens support act geweest tijdens de tour van een andere legende, Willie Nelson.

De EP begint met de single ‘Drinkin’ Problem’, een luchtig nummer over, je raadt het al, een drank probleem. Het nummer is 100% retro country. Zanger Mark Wystrach’s stem glijd over de slide gitaar in dit laid-back nummer. De lyrics zijn ook pakkend, de geestige benadering zorgt ervoor dat het boven de rest uitsprint. ‘Check Cashin’ Country’ is het volgende, meer uptempo nummer met mandoline intro. Het oude gevoel van de jaren 70 /80 komt naar voren, wat je misschien zou herkennen in Alabama of zelfs de Zac Brown Band. Ook de harmonieën verzorgt door gitarist Jess Carson en bassist Cameron Duddy zouden zo van een Eagles plaat kunnen komen. Het nummer ‘Burn Out’ laat weer eens zien wat een sterke stem leadzanger Mark Wystrach heeft. Een combinatie van de California country sound, gemixt met de oprechte lyrics van Texas country muziek. De vierde track op de track, ‘This Old Heart’, is een klassieke country hartenbreker. Vooral de combinatie van akoestische gitaar, de wat ruigere elektrische gitaar en de slide gitaar sound geven dit classic gevoel, niet te vergeten de dual gitaar solo (hebben we dat niet vaker gehoord, ik wil niet wéér de referentie met The Eagles maken…). Het afsluitende nummer ‘Electric Rodeo’ is misschien wel een van de beste nummers op de EP. Wat heel klein begint bouwt zich op tot een prachtig refrein, inclusief harmonieën en strijkers. De band die uit ‘big sky’ Texas komt maakt inderdaad ook ‘big sky’ nummers.

Afbeeldingsresultaat voor midland band

Hoewel er meerdere bands zijn die dit soort muziek maken, heeft nog niemand zoveel indruk gemaakt als Midland. Met een platencontract van Big Machine Records op zak lijkt 2017 het jaar te worden dat Midland door gaat breken. Met een ‘old school country vibe’, Eagles-achtige harmonieën en sterke lyrics lijkt het erop dat we nog veel zullen horen van Midland.

Official  iTunes Amazon Google Play | Facebook | Twitter

Rutger Stoll

Het begon allemaal met Billy Currington's Off My Rocker, die coverband Bohemian RYMS coverde. Daarna is country nooit meer weggegaan uit Rutger's leven. Er gaat een gerucht dat countrymuziek het énige toegestane genre is wat er in Rutger's auto gedraaid mag worden.

13 november, 2019

CMA Awards 2019 - alles wat je moet weten

13 november, 2019