donderdag, 18 april 2024 13:57

Concertverslag: The Hillbilly Moonshiners - 013 Tilburg

De periode van half februari 2024 tot en met begin maart 2024 was voor mij persoonlijk een behoorlijk drukke concertperiode. Getuige hiervan zijn de verslagen van de concerten van Jordan Davis/Ashley Cooke (Melkweg Amsterdam), Hilde Vos en Edwin Jongedijk/Kimmy June (Heyhoef Coolvibes Tilburg), Douwe Bob (013 Tilburg) en het new country festival van het jaar, C2C Rotterdam (RTM Stage Rotterdam)! Na een paar weken radiostilte op het gebied van concerten staat er in mijn hometown Tilburg op zaterdag 6 april 2024 een interessant optreden op het programma, want vanavond treden The Hillbilly Moonshiners op in de kleine zaal (Next Stage) van 013 Tilburg!

Concertverslag: The Hillbilly Moonshiners

Tekst: Cedric Davids Foto's: Yara Verstappen

Voor wie hen nog niet (zo goed) kent: The Hillbilly Moonshiners zijn een feestband van Nederlandse bodem, die bekende pop/rock/folk en zelfs Nederlandstalige hits overgieten met een stevig country/bluegrass sausje.

Mijn vrouw en ik zijn tijdig bij de 013 Tilburg, want om 18.30u staat er eerst een face to face interview gepland met de band. Na een uiterst gezellig interview van ongeveer 30 minuten met twee van The Hillbilly Moonshiners bandleden (interview is binnenkort ook terug te lezen op de website newcountry.nl) staan mijn vrouw en ik rond iets over 19.00u weer buiten bij de 013. Aangezien de deuren van de Next Stage pas om 19.30u openen en het vandaag de eerste lentedag van meer dan 25 graden is geweest, besluiten wij eerst een heerlijk ijsje bij de beste ijsjeszaak van de Tilburgse binnenstad te eten en om daarna nog een terrasje te pikken op het Pieter Vreedeplein.

Rond iets over 20.00u wandelen we weer naar de 013 Tilburg en nemen plaats in de reeds goed volgelopen Next Stage. Het aanwezige publiek is erg divers en je weet nu al dat het, ondanks de aanwezigheid van o.a. een Amerikaanse vlag, een banjo en een pedal steel op het podium, toch geen gebruikelijke new country show zal gaan worden.

The Hillbilly Moonshiners

Om 20.30u doven de zaallichten en betreden de zes bandleden van The Hillbilly Moonshiners op de tonen van het Amerikaanse volkslied het podium. Vanaf de opener, het opzwepende ‘Cotton Eye Joe’ (Rednex), is het duidelijk dat deze band slechts 1 missie heeft: de zaal helemaal op haar kop zetten met feestnummers. In een razend tempo wordt de ene na de andere country/bluegrass versie van een bekende hit uit een ander genre op het publiek afgevuurd. In de categorie pop kan je dan denken aan nummers als ‘I'll Be There for You’ (titelsong van de TV-serie Friends), ‘I Want It That Way’ (Backstreet Boys), ‘Wannabe’ (Spice Girls), ‘Shut Up and Dance’ (Walk the Moon), ‘What Makes You Beautiful’ (One Direction), ‘Baby’ (Justin Bieber), ‘Shake It Off’ (Taylor Swift), ‘Watermelon Sugar’ (Harry Styles)…

The Hillbilly Moonshiners

Songs met een ietwat meer rock achtergrond die de revue passeren zijn ‘Summer Of ‘69’ van Bryan Adams, ‘Born in the USA’ en ‘Dancing in the Dark’, beide van Bruce Springsteen, en met ‘You Give Love a Bad Name’ staat er zelfs een uiterst geslaagde country/bluegrass versie van een song van mijn all time favorite band Bon Jovi op de setlist! Ook Beyoncé’s ‘Single Ladies’ komt voorbij en tevens wordt er plaats ingeruimd voor een aantal echt ‘golden oldies’: ‘Suspicious Minds’ (Elvis Presley), ‘Mamma Mia’ (ABBA), ‘Black Or White’ (Michael Jackson) en ‘I Will Survive’ (Gloria Gaynor).

The Hillbilly Moonshiners

Wat wellicht weinig mensen weten is dat The Hillbilly Moonshiners niet alleen als feestband optreden, maar ook te boeken zijn met een Mumford & Sons programma. Als teaser voor dit programma spelen ze vanavond de song ‘Little Lion Man’ van deze Britse folkrockband. En alsof de vanavond gespeelde muziekstijlen nog niet divers genoeg zijn, zit er ook een happy hardcore blokje in de setlist (‘Luv U More’ (DJ Paul Elstak), ‘I Wanna Be a Hippy’ (Greater Than One) en ‘Rainbow in the Sky’ (opnieuw DJ Paul Elstak)) en is er nog meer aandacht voor werk van Nederlandse bodem met o.a. ‘We're Going to Ibiza’ (Vengaboys), ‘Watskeburt?!’ (De Jeugd van Tegenwoordig) en ‘Hallo Vriendjes’ (Bassie en Adriaan).

The Hillbilly Moonshiners

Een rode draad doorheen het optreden is dat de leadzanger meerdere keren tijdens het optreden een flesje bier in een teug leegdrinkt op de tonen van ‘Atje voor de sfeer’ van René Karst. Nog een geinige gimmick is dat alle Hillbilly Moonshiners tijdens het optreden enkel Engels (‘Amerikaans’) tussen de songs door praten. En wanneer er dan toch een Nederlandstalige song wordt gezongen, dan klinkt het als Nederlands met een Amerikaanse accent. Best een beetje bevreemdend wanneer je amper anderhalf uur voor de show een interview met hen hebt gehad in keurig Nederlands.

En aangezien ik schrijf voor een (new) country/Americana website zal u zich misschien afvragen: allemaal leuk en aardig, die pop/rock/folk hits met een country/bluegrass sausje, maar werd er ook wel iets van countrymuziek gespeeld? Het antwoord hierop is: jazeker. De countrysongs die aan bod kwamen tijdens deze show: ‘Thank God I'm a Country Boy’ (John Denver), ‘Ring of Fire’ (Johnny Cash), ‘Jolene’ (Dolly Parton), ‘Achy Breaky Heart’ (Billy Ray Cyrus) en ‘Take Me Home Country Roads’ (John Denver). Stuk voor stuk uitstekende versies.

The Hillbilly Moonshiners

Na een meer dan anderhalf uur durende rollercoasterrit, die het publiek van het ene naar het andere muziekgenre katapulteerde en weer terug, besluiten The Hillbilly Moonshiners hun set rond 22.00u met een Nederlandstalig trio: eerst wordt de ganse zaal gevraagd om van links naar rechts en weer terug te springen op het gelijknamige nummer ‘Links Rechts’ van Snollebollekes, daarna volgt Normaal’s ‘Oerend Hard’ en tijdens het slotnummer brult de hele zaal uit volle borst ‘Het is een nacht’ van Guus Meeuwis & Vagant mee. Op de tonen van Queen’s ‘We Are the Champions’ nemen de zes bandleden van The Hillbilly Moonshiners een welverdiend applaus in ontvangst en nemen afscheid van het publiek.

The Hillbilly Moonshiners

The Hillbilly Moonshiners zijn duidelijk niet voor 1 gat te vangen. Een fantastische feestband die als extra troef de country/bluegrass bewerking van songs uit andere muziekgenres heeft. Zes uitstekende muzikanten, een echte vriendengroep, die met ontzettend gemak de banjo, pedal steel, mandoline en zelfs de contrabas bespelen. En tevens een band die heel veel plezier uitstraalt op het podium. Hun agenda is de komende maanden erg goed gevuld met o.a. optredens op diverse festivals waaronder Concert At SEA en de Zwarte Cross. In december 2024 vieren ze tevens hun 10-jarig bestaan als band met een optreden in De Bosuil in hun hometown Weert. Is uw interesse gewekt na het lezen van dit verslag, dan raad ik u zeker aan om hen live aan het werk te gaan zien tijdens een van hun optredens in het land.

Gezien:  6 april, 013, Tilburg